“`html
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بیستمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران با موضوع «برنامه درسی و عدالت»، به بررسی راهکارهای تحقق شعار «وفاق ملی» دولت پرداخت. وی با تاکید بر اهمیت دستیابی به یک توافق اجتماعی برای حل معضل عدالت، آموزش را به عنوان بهترین نقطه شروع معرفی کرد.
میدری حل مشکلات کودکان بازمانده از تحصیل و تدوین کتابهای فنی و حرفهای متناسب با نیاز کشور را از جمله زمینههای مناسب برای ایجاد وفاق ملی برشمرد و آمادگی وزارتخانه متبوع خود را برای مشارکت در این زمینه اعلام کرد. وی انتخابات ریاست جمهوری را نقطه عطفی در ایجاد تغییرات دانست و بر ضرورت تبیین مفهوم و مصداقهای عملیاتی شعار وفاق ملی در حوزههای مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به الزامات تحقق وفاق ملی، وفاق اجتماعی را پیشنیاز وفاق سیاسی خواند و عدالت آموزشی را به عنوان موضوعی قابل توافق میان گروههای مختلف با دیدگاههای گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی معرفی کرد. او با پرهیز از آرمانگرایی، بر لزوم تمرکز بر مسائل سادهتر و قابل حلتر برای رسیدن به توافق تاکید نمود.
میدری با ارائه آماری از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل، این موضوع را به عنوان زمینهای ملموس برای توافق اجتماعی عنوان کرد و به تجربیات خود در معاونت رفاه در دولتهای یازدهم و دوازدهم در خصوص بررسی این معضل اشاره کرد. وی علل مختلفی همچون فقر، دوری مدارس، معلولیت، دو زبانه بودن و یا عدم یکپارچگی در بانکهای اطلاعاتی را از دلایل بازماندن کودکان از تحصیل برشمرد.
وی همچنین به موضوع اصلاح کتب درسی به عنوان یکی دیگر از زمینههای قابل توافق اشاره کرد. به گفته او، دشواری کتب درسی برای برخی کودکان و عدم تناسب آنها با سطح هوشی کودکان در مناطق مختلف، از جمله عوامل بازماندن از تحصیل بهویژه در مناطق دو زبانه است. میدری پیشنهاد واگذاری تدوین کتب درسی به نهادهای مدنی، به ویژه در حوزه فنی و حرفهای را مطرح کرد.
میدری در پایان بر ضرورت تاکید بر نقاط مشترک و حل مشکلات از طریق تفاهم و همکاری تاکید کرد و به اهمیت پیوندهای بین گروههای اجتماعی برای دستیابی به وفاق ملی اشاره داشت.
مجله سلامت و بهداشت دکتر هادی خرم نژاد
“`